nuet: At være til stede bidrager til tilfredsheden

Danmark blev i 2013 og igen i 2016 kåret til verdens lykkeligste folkefærd, men siden er det ikke lykkes for Danmark at generobre titlen som verdens lykkeligste land. En ny undersøgelse om danskernes optimisme, lykkefølelse og fremtidsfrygt viser, at danskerne er blevet mindre optimistiske og mere bekymrede for fremtiden. Undersøgelsen er foretaget af analyse- og konsulentorganisationen YouGov på vegne af Somersby som en del af et nyt samarbejde mellem Somersby og musikeren Wafande.

Selvom Danmark stadig ligger i top tre blandt verdens lykkeligste lande og 70 % af den danske befolkning opfatter sig selv som værende lykkelige, viser undersøgelsen, at halvdelen (49 %) af danskerne ikke tror på, at Danmark bliver et lykkeligere land i fremtiden. Faktisk er det kun en ud af fem (21 %), der tror på, at Danmark er på vej til at blive lykkeligere. Undersøgelsen peger på, at danskernes dalende tro på en lykkeligere fremtid for landet kan hænge sammen med, at over halvdelen (54 %) af danskernes optimisme påvirkes negativt af historier i medierne om klima, indvandring og globale handelskriser. Frygten og bekymringen for fremtiden er ifølge undersøgelsen medvirkende til at påvirke den fremtidige lykkefølelse i Danmark.

Over halvdelen af de adspurgte (57 %) er stolte over dagens Danmark, men mange er bekymrede for klimaændringer (67 %), indvandring (62 %), og for fake news i medierne (45 %).

En anden vigtig medvirkende faktor til, at vi overordnet betegner os som lykkelige, men på den korte bane samtidig er bekymrede, kan være, at vi som mennesker har en automatisk negativ bias1, som gør, at vi automatisk vælger de ”dårlige” nyheder fremfor de ”gode”. Samtidig er det oftere negative historier, der viderefortælles2,hvilket medfører, at der generelt er et øget fokus på det negative fremfor det positive.

Kun lidt over halvdelen af danskerne (59 %) har givet udtryk for, at de er gode til at nyde ”nuet”, og tidligere studier viser, at folk der lever i nuet3, samt folk der sætter pris på de små ting i livet4, så som solskin, at få komplimenter eller at sove i rent sengetøj, er gladere og lykkeligere, end folk der ikke gør.

- Det er overraskende, at danskerne er så bekymrede i en tid, hvor eksempelvis arbejdsløsheden er rekord-lav. Det er en bekymrende udvikling. Den gode nyhed er, at der ikke er meget, der tyder på, at den langvarige lykke er påvirket i nogen særlig grad af f.eks. medierne. Humøret kan sagtens være påvirket, men på lang sigt tager man ofte ansvar for sit liv og verden omkring sig på en anden måde. Når man gør det, får man en følelse af, at man kan gøre en forskel, og vi ser, at folk der føler sig i kontrol over deres liv, generelt er mere positive og lykkelige, sigerMeik Wiking, CEO hos The Happiness Research Institute.

Formålet med undersøgelsen for Somersby var at tage temperaturen på optimismen i Danmark som led i en større adfærdsafdækning. Somersby arbejder globalt med til at finde glæden i de små ting i hverdagen, udbrede optimisme og skabe inklusion. Noget vi ofte tager for givet i Danmark, men som langt fra er normen på mange af de over 50 markeder, hvor Somersby findes.

- Optimisme er en vigtig del af Somersbys brand dna. Derfor har vi indsamlet data på udviklingen af optimisme, åbenhed og inklusion for bedre at kunne påminde danskerne om, at hvis vi tager ansvar for fremtiden, ser den faktisk meget lysere ud i dag. Somersby vil gerne bidrage til, at Danmark generobrer titlen som verdens lykkeligste land. Det synes vi, er vigtigt, sigerMichelle Lægdsgaard Larsen, der er Brand Manager for Somersby.

Et led i Somersbys arbejde med at gøre en holdningsforskel inden for optimisme og inklusion i Danmark, er samarbejdet med musikeren Wafande med en fælles opsang til Danmark. ”En Opsang” er en ny sang og musikvideo, der tager udgangspunkt i netop udviklingen herhjemme og minder os om, at vi alle kan gøre en forskel ved at levet i nuet, se glæden i de små ting i hverdagen og være åbne for det nye.

- Wafandes brand og kunstneriske arbejde matcher Somersbys mål rigtig godt, og det nye samarbejde understøtter vores budskab om at lade optimismen og positiviteten sejre ved at tage ansvar for fremtiden. Vi vil gerne fremhæve alt det, der går godt og det der bidrager til en bedre dag i morgen. Sammen med Wafande håber vi på, at løfte antallet af danskere der ser glasset som værende halvt fyldt fremfor halvt tomt, afslutter Michelle Lægdsgaard Larsen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...