Region Nordjylland og Aalborg Kommune har indgået kontrakt på levering af 3 brintbusser samt opførelse af brintproduktions- og tankanlæg, der som landets første bliver klar til drift i oktober 2019. Med initiativet fortsætter Region Nordjylland kursen i sin grønne omstilling.

Nordjylland tager hul på 2019 ved at sætte handling bag et grønt nytårsforsæt om at styrke det regionale arbejde for klimaforbedringer og nedbringelse af CO2-udledning.

Region Nordjylland har således sammen med Aalborg kommune indgået en kontrakt på levering af 3 brintbusser, der fra oktober 2019 skal indsættes på udvalgte bybusruter i Aalborg og regionalbusruter i Nordjylland.

Indsættelsen af de nye brintbusser er støttet af EU med 12 mio. kr. gennem det europæiske projekt 3EMOTION til fremme af brintteknologi i offentlig transport.

I Regionsrådet er man begejstret for potentialet i de nye nordjyske brintbusser, fordi teknologien både er god for nærmiljøet og et vigtigt bidrag til den globale indsats for klimaforbedringer:

- Brint er nyskabende for den kollektive trafik, hvor vi kan reducere CO2-udledningen markant og slippe helt af med partikelforurening i nærmiljøet. Brintbusser udleder kun ren vanddamp under kørslen. Og hvis vi samtidig arbejder hen imod, at brint laves på baggrund af el fra vedvarende energikilder som vindmøller eller solceller, så kan brint som brændstof blive helt CO2-neutralt, siger Ole Stavad, udvalgsformand for Regional Udvikling i Region Nordjylland.

En anden fordel ved brintbusser er, at de sammenlignet med el-busser har en større rækkevidde og derfor er velegnede til brug på de regionale busruter og på længere bybusruter i Aalborg, hvor el-busser ville kræve hyppig opladning.

I forbindelse med de nye brintbusser har regionen og kommunen også indgået kontrakt om opførelse af et elektrolyseanlæg til produktion af brint fra el samt et tankanlæg til påfyldning af brint på busserne. Det er målet, at produktionsanlægget styres, så det primært er i drift i de timer og perioder, hvor der er overskud af vindmøllestrøm i el-nettet. Herved bliver brinten stort set CO2-neutral.

Busserne bliver leveret af den belgiske virksomhed Van Hool, mens produktions- og tankanlæg leveres af den danske virksomhed GreenHydrogen.

De nordjyske brintbusser skal i første omgang køre i tre år som led i EU-projektet 3EMOTON, men det forventes, at busserne kan fortsætte i almindelig drift efter projektperioden.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...