optiker: To børn i hver klasse har problemer med synet

Første skoledag nærmer sig og skoletasken og penalhuset står klar. Hver en blyant er spidset, men barnets syn er ikke nødvendigvis ligeså klar til skolen. En undersøgelse fra Optikerhøjskolen i Randers* viser i hvert fald, at to børn i hver klasse har synsproblemer uden at barnet selv, forældrene eller lærerne ved det.

Et godt syn er en central forudsætning for, at barnet kan følge med i skolen, og derfor bør synet være klar til skolen på linje med skoletasken og penalhuset, råder chefoptiker Gitte Mose hos Louis Nielsen Thisted og bakkes op af Pernille Lindhardt Mikkelsen, der er klinisk fagspecialist hos Louis Nielsen.

– I klassen skal barnet både kunne læse og løse opgaver på tæt afstand og kunne se op til tavlen længere væk. Det stiller selvfølgelig krav til barnets syn, som skal fungere på både kort og lang afstand. Er det ikke tilfældet, kan barnet få problemer med at følge med i undervisningen, fortæller Pernille Lindhardt Mikkelsen.

Hos Louis Nielsen Thisted oplever chefoptiker Gitte Mose, at mange forældre ikke er opmærksomme på at få deres barns syn undersøgt. De tager for givet, at barnets syn bare er i orden.

- Det er vigtigt at få undersøgt synet, for hvis barnet har synsproblemer kan det gå ud over skolen og hverdagen i øvrigt. I mange tilfælde kan problemerne heldigvis afhjælpes, men det kræver, at vi finder dem, fortæller Pernille Lindhardt Mikkelsen og fortsætter.

- Børn er gode til at kompensere for deres dårlige syn. Det betyder, at de må anstrenge sig meget for at følge med i skolen. Resultatet kan være, at de bliver helt udmattede sidst på dagen, bliver ukoncentrerede og får hovedpine, fortæller hun.

Hvis barnets syn ikke er i orden, kan det gå ud over indlæringen i timerne og samværet med vennerne i frikvarteret og efter skoletid. For det handler ikke kun om at kunne se tavlen i skolen eller læse optimalt i en bog. Synet er nemlig også vigtigt på legepladsen og på fodboldbanen efter skoletid.

- Synet er afgørende i barnets leg. Hvis synet ikke er optimalt, vil det også her genere barnet, som kan opleve problemer med at indgå i legen på lige fod med sine kammerater, fortæller Pernille Lindhardt Mikkelsen.

En undersøgelse fra Optikerhøjskolen i Randers viser, at der i gennemsnit sidder ca. to børn i hver skoleklasse, som har dårligt syn uden selv at vide det. Typisk vil barnet nemlig ikke selv give udtryk for sine synsproblemer.

– Et barn med dårligt syn har aldrig prøvet andet og kan derfor ikke vide, at det faktisk er muligt at komme til at se bedre, og det er svært at reagere som forælder, når barnet ikke fortæller noget, forklarer Pernille Lindhardt Mikkelsen.

Det kan mor til tvillinger, Malene Aagaard Jensen, nikke genkendende til. Da hendes tvillingedøtre startede i skole, var hun ikke klar over, at de havde nedsat syn.

- Vi opdagede efter noget tid, at det måske var pigernes syn, der fejlede noget. Derfor gik vi til en optiker for at få foretaget en synstest. Den viste, at begge piger faktisk havde betydeligt nedsat syn. Det ville vi gerne have opdaget tidligere. I dag har de begge fået briller, som betyder, at de kan se og følge med i skolen, siger hun og anbefaler andre forældre at være opmærksomme på deres børns syn.

Som forælder kan du være opmærksom på en række symptomer, fx hvis barnet holder bogen tæt på ansigtet, sidder tæt på skærmen eller klager over vedvarende hovedpine.

Gitte Mose oplister samtidig en række yderligere symptomer på synsproblemer hos barnet, som man som forælder kan være opmærksom på.

- Selv om barnet ikke siger noget selv, er der flere tegn, der kan antyde, at barnet har problemer med synet, fortæller Pernille Lindhardt Mikkelsen.

Del på Facebook Del på Twitter Del på mail
Henter...